Weggestuurd door de Politie, wat mag wel, wat mag niet?

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 8 mei 2007 20:37:34

enrique schreef:En met nep-politieperskaarten of zelfgemaakte "legitimatiebewijzen" laat je je wel erg kennen vind ik.... sorry, maar dat vind ik zelfs een beetje zielig. Als ik zoiets tegenkom, dan heb ik toch echt zoiets van "wat een wannabe". Zeker als de legitimatie dan verwijst naar een eigen website.... sorry hoor, maar iedere ***** heeft tegenwoordig een eigen "112-site", en het hebben van een eigen 112-site heeft (voor mij althans) geen enkele meerwaarde bij de beoordeling van de vraag of een fotograaf binnen de afzetting mag of niet.
hier ben ik het deels met je eens maar grotendeels niet,een nep politie perskaart zal ik zeker niet maken maar een Titelperskaart is niet nep.
dat is gewoon een kaart met ID gegevens van de persoon die voor een nieuwswebsite foto's maakt.
en neem maar van mij aan dat vaak ook met zo'n kaart de agenten je toe laten,ik heb het zelf een aantal keer gezien toen ik buiten het lint moest blijven omdat ik geen kaart had.

dus dat jij dan maar gaat roepen dat het een wannabe is en zielig zegt meer over jouw dan over degene die de kaart gemaakt heeft.
buiten dat is dat niet met de bedoeling gemaakt om op valse voorwendsels binnen de afzetting te komen maar puur om te laten zien voor wie je de foto's maakt en dan is het aan de agent om te bepalen of hij hem wel of niet toelaat.

zoals ik al eerder zei is dat als je goed doet je goed krijgt hier in friesland.
maar dat zal bij jouw wel anders zijn dan neem ik aan.....

enrique
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:08:43

Bericht door enrique » 8 mei 2007 20:46:42

Ik heb ook niet gezegd dat zo'n titelperskaart "nep" is. Het enige wat ik aan wil geven, is dat het helemaal geen enkele titel/bevoegdheid schept. Natuurlijk kan het duidelijk maken waar je foto's voor maakt, maar gelet op het grote aantal 112-sites heb ik een beetje dat "wannabe" gevoel erbij. Waarom? Omdat een aantal (niet alle; er zitten heel wat jongens bij waarmee het heel prettig werken is!) fotografen denken dat ze, met hun titelperskaart, of zelfgemaakt visitekaartje met hun eigen website in de hand, bevoegd zijn om binnen de afzetting te staan. En als je ze dan buiten de afzetting wijst, staan ze je aan te kijken alsof jij, als hulpverlener, gek/stom/irritant bent.

Toen het aantal fotografen in het Rijnmondse nog lager was, wist je wel wie met welk doel foto's maakte en liep men echt niet in de weg, laat staan dat men een grote bek had. Ik kan me voorstellen dat dat in Friesland nog steeds zo gaat. Maar als er bij een buitenbrandje 6 brandweermensen en 10 fotografen staan, schiet ik toch echt een beetje in de lach hoor...... :D

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 8 mei 2007 20:56:53

sja zo gaat dat nog steeds hier in friesland dus vandaar dat ik er op in ga.
buiten dat gaan er hier naar een buitenbrandje hooguit 2 á 3 fotografen heen.

over het algemeen is het altijd zo dat er een paar heen gaan die daar ook in de buurt wonen.
de rest blijft dan gewoon netjes thuis,of na een paar telefoontjes weten wie er heen gaan zodat ik dan niet hoef.

en nee wij verwachten niet dat we met een titelperskaart hetzelfde mogen als een politie perskaart.
het enige wat wij gemerkt hebben is dat de agenten die we vaker tegen komen en je al een beetje herkennen toch nog even vlug naar een kaart vragen om te zien wie je ook weer was en je door laten.

als dat niet gebeurd hebben we gewoon pech en maken we de foto's vanaf het lint.
en das vaak ook best dichtbij het gebeuren en valt prima met een tele lens te fotograferen.

onder andere deze foto heb ik gemaakt vanaf een stuk waar ik gewoon als burger mag staan en komen maar toch ruim 50 meter er vanaf.
ofwel goed investeren in een telelens.
Afbeelding

Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Bericht door Tom » 8 mei 2007 21:04:12

Michel-112drachten.nl schreef: en das vaak ook best dichtbij het gebeuren en valt prima met een tele lens te fotograferen.

onder andere deze foto heb ik gemaakt vanaf een stuk waar ik gewoon als burger mag staan en komen maar toch ruim 50 meter er vanaf.
ofwel goed investeren in een telelens.
Met een telelens, natuurlijk het kan, maar het geeft altijd een soort van afstand. Een mooi groothoeklensje geeft in veel gevallen toch een mooiere foto. Gaat het hier niet helemaal over, maar ik ben het dus niet helemaal met je eens :P

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 8 mei 2007 21:09:10

uiteraard is dichtbij staan beter,maar als het niet anders kan dan moet het maar zoals het wel kan he.
beter iets dan niets :wink:

enrique
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:08:43

Bericht door enrique » 8 mei 2007 21:18:17

Wat leuk (nou ja leuk...)! Is die foto bij een ongeval op de rijksweg nabij Surhuisterveen gemaakt? Daar waren mijn maat en ik bijna getuigen van! We reden op de andere rijbaan toen het net gebeurd was (niks gezien dus). De eerste ambu kwam toen net ter plaatse. Volgens mij herken ik dat voertuig (best wel erg...)....

Gebruikersavatar
Michel-112drachten.nl
Berichten: 28
Lid geworden op: 3 jan 2007 09:20:18
Locatie: Boornbergum Fryslân

Bericht door Michel-112drachten.nl » 8 mei 2007 21:21:46

ja dit is idd diezelfde bij knooppunt ureterp op de A7.

http://www.112opsterland.nl/nieuw/?nav= ... by=archief

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 8 mei 2007 21:57:29

Als je graag het AT wilt fotograferen, kún je natuurlijk gewoon foto's maken van de voertuigen en ATers. Maar verwacht dan een volgende keer (want je naam en alles zal genoteerd worden en gemuteerd in het bedrijfsprocessensysteem van de politie) geen extraatjes als je een keer foto's wilt maken op een binnenplaats van een bureau, of voor wat dan ook.

hoe komen ze daar dan aan?? ben wel benieuwd:)

enrique
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:08:43

Bericht door enrique » 8 mei 2007 22:02:52

Hangt van de situatie af, maar ik kan me zomaar een situatie voorstellen dat je door het fotograferen van ATers dusdanig verdacht handelt, dat je je personalia mag geven...

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 8 mei 2007 22:33:53

enrique, ik ben het echt op alle punten met je eens. Tuurlijk doet iedereen die foto's van hulpdiensten maakt wel eens iets waarvan je achteraf zelf ook wel van kan zeggen dat het niet slim en verstandig was. maar wat je jong leert heb je toch oud gedaan. :D

maar,...(komtie) het probleem ligt al een stap eerder: het :evil: :evil: pd5hw-drama :evil: :evil: ga maar eens vragen aan de mensen die naar incidenten komen of ze een pager of scanner hebben waarop ze de melding hebben gehoord. ik vrees dat echt meer dan 60% van de mensen via pd5hw is gekomen. en dan de stap die ik niet snap, wrm gaan de hulpverleners niet klagen hogerop. want--het is voor de overheid geen probleem pd5hw uit de lucht te halen omdat ze de wet overtreden (en velen anderen).

doordat pd5hw echt zo perfect is ontwikkeld -vaak beter dan mijn eigen pager - dat iedeeen weet wat overal gaande is.

maar het "pd5hw-drama" heeft oa voor ziekenhuizen grote voordelen, doordat ze beter overzicht hebben met wat zich afspeeld in de regio en gewondentoevoer kunnen zien aankomen wat snellere behandeling kan opleveren. Daarom ben ik trots wat harrie en imre hebben bereikt. :D kan de overheid van leren.

Plaats reactie